پنج شنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیمه گران «همایش آنلاین بیمه و توسعه» را نمی پسندند

بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه با شیوع ویروس کرونا به سرنوشتی مبهم دچار شده است. اوایل سال پیش بینی می شد که این همایش طبق روال پیشین به صورت حضوری برگزار شود، اما بعد با شیوع ویروس کرونا همه چیز تغییر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان، با جدی شدن موضوع بیماری کرونا و افزایش موارد ابتلا به آن، ابتدا تصور می شد که این همایش را می توان در سطح محدود و با تعداد شرکت کنندگان کم برگزار کرد، این گونه شد که تا هفته گذشته نیز دانشگاه الزهرا به عنوان محل برگزاری همایش با نفرات کاهش یافته در نظر گرفته شده بود، اما پس از آن گفته شد که همایش قرار است به صورت کاملا غیرحضوری برپا شود.

این وعده هم البته با تردید همراه شد، چون از دست اندرکاران همایش خبر رسید که قرار است پنل ها به صورت ضبط شده و آفلاین در یک دوره زمانی مشخص منتشر شود، بنابراین ارتباط آنلاینی وجود نخواهد داشت. همه چیز در ابهام بود که روز گذشته پژوهشکده بیمه به عنوان متولی برگزاری همایش رسما اعلام کرد که این رویداد به تعویق افتاده است.

آن طور که مجری همایش تاکید کرده است، «اجرای این برنامه تا اطلاع بعدی به تعویق خواهد افتاد» و زمان تازه ای برای آن مشخص نشده است، اما سوال این است که واقعا برگزاری همایش غیرحضوری دستاوردی خواهد داشت؟ آیا چنین همایشی می تواند اثرگذاری یک همایش حضوری را داشته باشد؟

این سوال را با چند تن از فعالان صنعت بیمه که پیشتر نیز در چنین همایش هایی حضور داشته اند مطرح کرده ایم. پاسخ آنها را در ادامه می خوانید.

 

محمد باباکردی، مدیر بیمه های مهندسی و سرپرست بیمه های مسئولیت شرکت بیمه تعاون

من با برگزاری همایش به صورت مجازی کاملا مخالفم. در یک همایش حضوری به شکل معمول، علاوه بر برنامه های مختلفی که برگزار می شود، فرصتی فراهم است که اهالی صنعت در یک روز دیداری تازه کنند و صمیمیت و ارتباطات میان آنها توسعه یابد. به طور عادی اگر بخواهیم مدیران شرکت های مختلف بیمه ای را زیر یک سقف جمع کنیم، باید انرژی و زمان بسیاری صرف کنیم، در حالی که همایش بیمه و توسعه به صورت خودکار این کار را می کرد. گرچه شرایط بیماری کرونا قابل درک و برگزاری همایش به صورت مجازی یک اجبار است، اما بدون شک برگزاری همایش به صورت حضوری آثار بسیار مطلوب تری دارد.

 

علی اکبر اولیا، دبیرکل اسبق سندیکای بیمه گران ایران

همایش سالانه بیمه و توسعه، یک اتفاق بسیار مهم در صنعت بیمه است. در این برنامه که به صورت ملی برگزار می شود، آخرین دستاوردها و تجارب بین الملی صنعت بیمه ارائه می شود و عزم عمومی و جدی برای ادامه کار صنعت طراحی می شود.

به اعتقاد من اصل بر این است که همایش های حضوری باشند، چون کسانی که در چنین رویدادهایی برنامه ارائه می کنند، در دیدارهای جنبی آن نیز یکدیگر را می شناسند و حتی با چهره های جدید آشنا می شوند. این همایش ها محلی برای ایجاد ارتباطات تازه هستند و ظرفیت جدیدی برای همه شرکت کنندگان و حتی کسانی که بعدا از محتوای آن استفاده می کنند ایجاد می شود.

قاعده بر این است که همایش ها به صورت حضوری باشد چون آثار عمیق تری خواهد داشت، ولی به ناچار  و ناشی از شرایط کرونا و تنها برای این که کل برنامه تعطیل نشود، می توان به برگزاری همایش مجازی هم رضایت داد؛ گرچه قطعا کاربرد و تاثیرگذاری چنین همایشی مانند قبل نیست، اما به هر حال وجود آن در این شرایط مغتنم است.

 

کریم همتی، مدیر روابط عمومی شرکت بیمه میهن

سیزدهم آذر روز بیمه در واقع نماد انسجام و همبستگی خانواده بزرگ صنعت بیمه و فرصتی مناسب برای هم افزایی و تجلیل از خادمان و خدمتگزاران صنعت در راستای رشد و تعالی بیش از پیش آن است. از سوی دیگر با توجه به الزامات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و محدویت های ایجاد شده، صنعت بیمه هم از این امر مستثنی نیست و ملزم به رعایت کامل دستورالعمل های این ستاد است.

همایش بیمه و توسعه سالیانه است و قاطبۀ اهالی فرهیخته صنعت بیمه صرفاً در روز بیمه فرصت دیدار جمعی و خوش و بش دارند تا با استفاده از فرصت پیش رو، مسائل و چالش های صنعت بیمه را تبیین و با بهره گیری از دانش و تجارب یکدیگر برای رفع این چالش ها، افق روشن تری برای خود ترسیم کنند.

ان شاء الله با رفع و برطرف شدن بلای خانمان سوز کرونای منحوس، ترجیحاً بهتر است این همایش کما فی السابق با حضور قاطبه و حداکثری اهالی صنعت بیمه به صورت حضوری برگزار شود و شرکت کنندگان از آن بهره مند شوند.

 

آرام رشیدی، معاون پشتیبانی و امور اقتصادی شرکت بیمه نوین

با توجه به شرایط پاندمی کرونا در ایران و جهان که به خصوص در پائیز و زمستان با وخامت فزاینده ای مواجه شده است، بسیاری از همایش ها، نشست ها و نمایشگاه ها عملا یا به تعطیلی کشانده شده اند و یا راه حل برگزاری به صورت آنلاین را برگزیده اند. همایش ملی بیمه و توسعه که هر ساله به مناسبت روز بیمه به عنوان مهم ترین رویداد علمی در صنعت بیمه برگزار می شد نیز، از وضعیت انتخاب میان این دو راه مستثنا نیست.

با این وجود، با توجه به آن که ویروس کرونا تا مدت ها میهمان ناخوانده در محیط اطرافمان است، ضروری است همزیستی با آن را فرا بگیریم و نمی توان از برگزاری یک رویداد مهم علمی-پژوهشی به عنوان نقطه اتکایی برای هم اندیشی و هم افزایی دست اندرکاران مسائل صنعت بیمه صرف نظر کرد.

کم ترین مزیت برگزاری این همایش به صورت آنلاین، ایجاد یک فرصت و بستر برای بیدارسازی رخوت ایجاد شده در شرایط کنونی است. اگر قرار باشد صنعت بیمه به سوی اهداف برنامه هفتم توسعه حرکت کند، باید بیش از اینها به سمت و سوی نگاه پژوهشی و کار علمی و بهره گیری از ظرفیت فکری دانشجویان و نخبگان بیمه گام بردارد، بنابراین گزینه تعطیلی به هیچ روی جای بحث نمی تواند داشته باشد.

اما برگزاری این همایش به صورت مجازی نیز بدون در نظر گرفتن زیرساخت های مناسب فناوری ارتباطات، نمی تواند کارکرد و کارآیی سال های گذشته خود را داشته باشد و بیم آن می رود که در صورت عدم بکارگیری دوراندیشی  آن هم در زمان مناسب و لازم، عملا به هدر رفت هزینه و خالی بودن از فایده دچار شود.

جای تعارف نیست و باید پذیرفت که بسترهای الکترونیک در کشور ما هنوز پتانسیل کاربری در برخی همایش ها به خصوص با رویکرد نشست ها و یا پنل های تخصصی را ندارند، بنابراین بسیار مهم است که تمامی جوانب برگزاری یک همایش علمی- تخصصی در فضای الکترونیک از مدت ها پیش سنجیده و تمامی موانع و نواقص برگزاری همایش هایی از این دست در ماه های گذشته نیز در نظر گرفته شوند.

دنیای دیجیتال، عملا شرایط و سبک زندگی انسانی را تا حد زیادی تغییر داده و پیش از پاندمی کرونا نیز تحصیل به صورت مجازی و یا برگزاری برخی جلسات به صورت مجازی رایج بوده است، اما باید توجه داشت به دلیل ماهیت و کارکرد همایش ملی بیمه و توسعه، شرکت افراد به صورت فیزیکی در آن به افزایش همدلی، هم اندیشی و کاهش تقابل دیدگاه ها در صنعت بیمه منجر می شود. به یاد داشته باشیم ارتباط چهره به چهره، هنوز یکی از تاثیرگذارترین راه های ارتباط انسانی است.

از سوی دیگر با توجه به حضور کم رنگ عرصه بین الملل در این صنعت، به نظر می رسد جای حضور نمایندگانی از بیمه گران مطرح و موفق دنیا در پنل های تخصصی همایش بیمه و توسعه خالی است؛ حضوری که به دلیل هزینه های بالای آن و برخی ملاحظات سیاسی می تواند با بهره گیری از بسترهای آنلاین صورت بگیرد.

 

برگزاری همایش ملی بیمه و توسعه به تعویق افتاد

زمزمه تعویق بیست و هفتمین همایش ملی بیمه و توسعه

کد خبر: 13650

این را نیز بررسی کنید

همکاری بیمه گران با موسسات اعتبار سنجی

حمید رضا نصیری نژاد – پایگاه خبری خرد و کلان «شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *